b.lewinska@uksw.edu.pl
Nr ORCID 0000-0002-1995-8310
ORCID
PBN
USOS
Pełnione funkcje:
Pełnomocnik dziekana do spraw praktyk studenckich
Zainteresowania naukowe
- historia szkolnictwa artystycznego,
- sylwetki wybitnych artystów – pedagogów szkół artystycznych,
- dydaktyka historii sztuki i metodyka kształcenia w zakresie historii sztuki,
- popularyzacja wiedzy z zakresu historii sztuki.
Zajmuje się dydaktyką historii sztuki i kształceniem artystycznym. Jest autorką publikacji naukowych i popularyzacyjnych. Prowadzi wykłady i ćwiczenia w Instytucie Sztuki UKSW. Obecnie jest adiunktem. Od 2002 r – do chwili obecnej, na podstawie upoważnienia MEN z dnia 19 grudnia 2002 roku – ekspert Ministerstwa Edukacji i Nauki w zakresie recenzowania i kwalifikowania do użytku szkolnego podręczników do plastyki (autorka 36 recenzji). Od 2005 roku do chwili obecnej stały współpracownik Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. W 2013 roku koordynatorka i redaktorka podstaw programowych przedmiotów plastycznych MKiDN. W 2017 i 2018 roku koordynatorka podstaw programowych plastyki i historii sztuki w MEN. W 2023 roku – współautorka podstawy programowej historii sztuki w MKiDN. W latach 2011-2021 członek Rady do spraw Szkolnictwa Artystycznego przy Ministrze Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Od stycznia 2018 redaktor naczelna „Szkoły Artystycznej” wydawanej przez Centrum Edukacji Artystycznej. Ważniejsze nagrody i odznaczenia: Brązowy Medal Gloria Artis (2021), Odznaka Zasłużony Dla Kultury Polskiej (2015), Medal Komisji Edukacji Narodowej (2015), Nagroda I stopnia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2013).
Monografie
- Dzieło sztuki, jego opis i analiza w kontekście egzaminu maturalnego z historii sztuki, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2023.
- Kształcenie artystyczne w szkołach plastycznych w Polsce w latach 1944-2017, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2018.
Monografie dydaktyczne
- ARS LONGA. Przemiany sztuki od Wenus z Willendorfu do Ogrodu Rozkoszy Ziemskich. Podręcznik dla szkół plastycznych cz. 1., Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 2021 (współautorstwo z Wojciechem Kielerem).
- ARS LONGA. Przemiany sztuki od Szpitala Niewiniątek do Huśtawki Podręcznik dla szkół plastycznych cz. 2., Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 2022 (współautorstwo z Wojciechem Kielerem).
- Program nauczania historii sztuki dla szkół plastycznych (współautorstwo z Katarzyną Kawką), CEA 2021.
- Program nauczania historii sztuki w liceum plastycznym, Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 2014 (współautorstwo z Katarzyną Kawką)
- Biuletyn Maturalny. Historia sztuki – publikacja Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, przygotowana we współpracy z Joanną Falkowską, Warszawa 2008 r.
Wybrane publikacje
- Nie topografia lecz stan duszy, czyli psychizacja pejzażu w twórczości Iwana Trusz (1869-1941), „Saeculum Christianum”, T. XXIX, 2/2022, s. 255-266.
- Szkolnictwo plastyczne średniego szczebla w II Rzeczypospolitej w świetle rozporządzeń i zarządzeń Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego, „Saeculum Christianum, XXVIII, 1/2021, s. 177-188.
- Stanisław Sheybal i jego rola w krzewieniu kultury plastycznej i edukacji artystycznej w Polsce, „Saeculum Christianum”, t. XXVI 2019, s. 217-226.
- Dydaktyka historii sztuki na UKSW. Refleksje praktyka dotyczące metodyki kształcenia, „Artifexnovus”, 2/2019, s. 124-135.
- W poszukiwaniu motywów pejzażowych, czyli wędrówki artystyczne Stanisławskiego i jego uczniów [w:] Wędrowanie sztuki, pod red. Artura Badacha i Katarzyny Chrudzimskiej-Uhery, Stowarzyszenie Historyków Sztuki, Warszawa 2018, s. 69-79.
- Sztuka ujarzmiona, czyli o programach nauczania historii sztuki [w]: Szymbart 2010-2016. Sympozjum artystyczno-naukowe, Uniwersytet Rzeszowski, Wydział Artystyczny Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2017 r., s. 57-68.
- Jak naucza się sztuki w dawnej i współczesnej szkole plastycznej [w:] Czy sztuki można nauczyć? Szymbart 2015, Uniwersytet Rzeszowski 2016 r., s. 39-46.
- Stanisław Czajkowski i jego inspiracje [w:] Initium Sapientiae Humilitas. Studia ofiarowane Profesorowi Jakubowi Pokorze z okazji 70. urodzin, UKSW, Warszawa 2015, s. 444-451.