k.poninska@uksw.edu.pl
Nr ORCID: 0000-0003-3555-0099
ORCID
PBN
USOS
ResearchGate
Google Scholar
Fides et Ratio
Pełnione funkcje:
Od 2025 osoba odpowiedzialna za wpisywanie do systemu USOS planów dla kierunków ODKiŚ oraz HS
Od 2024 koordynator WNHS do współpracy z Biurem Komunikacji i Promocji Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Od 2024 pełnomocnik Dziekana ds. obciążeń dydaktycznych i przygotowywania planów na kierunku ODKiŚ
Od 2022 do 2024 kierownik kierunku studiów Ochrona Dóbr Kultury i Środowiska
Od 2022 opiekun studentów Ochrona Dóbr Kultury i Środowiska I stopnia
W latach 2008 – 2022 opiekun studentów IHS I i II stopnia
Od 2016 do 2017 członek Rady IHS jako przedstawiciel młodszych pracowników
Od 2015 do 2016 przedstawiciel Instytutu Historii Sztuki w Wydziałowej Komisji ds. Nagród i Odznaczeń
Od 2014 do 2017 planista w IHS odpowiedzialny za SRS dla kierunku ODKiŚ i członek Komisji Dydaktycznej w 2017 również za plany i SRS dla kierunku HS
Od 2013 do 2014 planista odpowiedzialny za USOS w IHS
Od 2008 do 2012 przedstawiciel młodszych pracowników oraz sekretarz na Radach WNHiS
W latach 2007 – 2013 sekretarz Rady Instytutu Historii Sztuki
Zainteresowania naukowe
Dr Katarzyna Ponińska zajmuje się badaniem ikonografii sztuki baroku. Szczególnym przedmiotem dotychczasowych jej zainteresowań były wizerunki otoczone kultem, przedstawienia Świętej Rodziny oraz sceny Obrzezania i Ofiarowania Jezusa w polskiej sztuce i piśmiennictwie czasów nowożytnych. Przy tej okazji zwraca uwagę na wpływ grafiki obcej na polską sztukę XVII i XVIII w. W swoich pracach dostrzega też potrzebę gruntownej znajomości technik artystycznych, szczegółowej analizy kompozycji badanych obiektów oraz postrzegania ich w kontekście uwarunkowań historycznych i kulturowych.
W 2017 za osiągnięcia w zakresie dydaktyki otrzymała Medal Komisji Edukacji Narodowej.
Swoje badania prezentuje podczas konferencji krajowych, m. in.:
- Depozytariusze dziedzictwa niematerialnego, druga edycja konferencji naukowej: „Współczesna doktryna konserwatorska”, Komisja Teorii Konserwacji Zabytków i Komisja Zarządzania Dziedzictwem Kulturowym PKN ICOMOS, Instytut Historii Sztuki UKSW, Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków, Oddział Warszawski SARP oraz Sekcja Architektury Krajobrazu, Pawilon Wystawowy SARP przy ul. Foksal 2 w Warszawie 2025
- Michael David Hausmann jako twórca plakiet różańcowych, XVI Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Między Barokiem a Oświeceniem – Rzeczpospolita wspólnotą mieszkańców wielu narodowości”, Instytut Północny im. W. Kętrzyńskiego, Towarzystwo Naukowe im. Wojciecha Kętrzyńskiego w Olsztynie, Polska Akademia Nauk oddział w Olsztynie i Białymstoku oraz Muzeum w Ostródzie, Ostróda 2024
- Moderacja II sesji konferencji naukowej (online): Współczesna doktryna konserwatorska w świetle Karty Weneckiej z okazji jubileuszu 70-lecia studiów nad historią sztuki w ATK/UKSW i jubileuszu 60-lecia przyjęcia Karty Weneckiej zorganizowanej przez Katedrę Konserwacji Zabytków i Ochrony Krajobrazu w Instytucie Historii Sztuki na Wydziale Nauk Historycznych UKSW oraz Komisję Teorii Konserwacji Zabytków Polskiego Komitetu Narodowego Międzynarodowej Rady Ochrony Zabytków ICOMOS, 2024
- Refleks sztuki śląskiej na Warmii, czyli o obrazie „Trójcy Stworzonej” z Lidzbarka Warmińskiego, Konferencja Naukowa „Warmia w czasie Baroku” w 250-rocznicę zaboru Warmii 1772-2022, Towarzystwo Naukowe im. W. Kętrzyńskiego w Olsztynie, Instytut Północny im. W. Kętrzyńskiego, Centrum Świętego Jakuba – Dom Pielgrzyma, Olsztyn 2022
- O niemieckich inspiracjach dla cyklu obrazów z fary w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą, konferencja naukowa dedykowana śp. księdzu doktorowi Mirosławowi Nowakowi, Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, Warszawa 2022
- Święty Józef patronem dobrej śmierci w kulturze staropolskiej, konferencja: Świętych w sztuce obcowanie, Katedra Kultury Artystycznej w Instytucie Historii Sztuki na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, 2022
- Ignacy Krasicki jako koronator cudownego wizerunku w Miedniewicach, konferencja: XIV Konferencja Naukowa Między Barokiem a Oświeceniem: Ignacy Krasicki i jego czasy, Instytut Północny im. W. Kętrzyńskiego w Olsztynie, Polska Akademia Nauk oddział w Olsztynie i Białymstoku z siedzibą w Olsztynie, Towarzystwo Naukowe im. W. Kętrzyńskiego w Olsztynie, Muzeum Warmińskie w Lidzbarku Warmińskim oddział muzeum Warmii i Mazur, Oranżeria Kultury Miejska Biblioteka Pedagogiczna w Lidzbarku Warmińskim, Lidzbark Warmiński 2021
- Wyobrażenia Obrzezania i Ofiarowania Jezusa z terenów dawnych Prus Królewskich na tle sztuki Rzeczypospolitej i Europy, konferencja: Europa, Rzeczpospolita, Prusy Królewskie. Nowożytność, Towarzystwo Upiększania Miasta Pucka, Ośrodek Kultury Sportu i Turystyki w gminie Puck we współpracy z Oddziałem Gdańskim Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Katolickim Uniwersytetem Lubelskim i Uniwersytetem Opolskim, Puck-Rzucewo 2018
- Sposób i sens ukazania sceny „Obrzezania Jezusa” w dekoracji tabernakulum z kościoła św. Bartłomieja w krakowskiej Mogile, V Seminarium Sztuki i Kultury Duchowej Cystersów, UPJPII, Opactwo Cystersów Kraków-Mogiła, 2017
- Nauka o cnocie czystości zawarta w obrazie ukazującym śś. Benedykta i Scholastykę adorujących Matkę Bożą z Dzieciątkiem i św. Józefem ze zbiorów klasztoru w Staniątkach, konferencja UPJPII, Kultura i sztuka benedyktynek i benedyktynów w Polsce i Europie, Opactwo Benedyktynek w Staniątkach, 2016
- Pobożność maryjna w diecezji łomżyńskiej na przykładzie wybranych sanktuariów, konferencja naukowa: Zwykli niezwykli. Kult świętych w diecezji łomżyńskiej, Muzeum Kultury Kurpiowskiej w Ostrołęce, 2016 [wystąpienie i prowadzenie części konferencji]
- Ludowe wyobrażenia wizerunku Matki Boskiej Dzikowskiej, seminarium naukowe, Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie, 2016
- Nowożytne przedstawienia Obrzezania i Ofiarowania Jezusa z obszaru dawnego województwa sandomierskiego i obecnego świętokrzyskiego, konferencja SHS Sztuka w Świętokrzyskiem. Średniowiecze i czasy nowożytne, Kielce 2015
- O trwałości wpływu rycin z dzieła „Evangelicae Historiae Imagines” Hieronymusa Natalisa na przedstawienia plastyczne w Kalwarii Zebrzydowskiej, konferencja Ikonografia polskiego malarstwa religijnego czasów rozbiorowych, UKW w Bydgoszczy, 2014
- „Ofiarowanie Jezusa w świątyni” w świetle nauki Kościoła katolickiego oraz na przykładzie recepcji kompozycji Federica Zuccaro w sztuce polskiej, konferencja międzynarodowa Sztuka doby El Greca, Zamek Królewski w Warszawie, 2014
- Scena Ofiarowania Jezusa ze stalli kanonickich w dawnej kolegiacie kieleckiej a kompozycja Paolo Veronese z Wenecji, konferencja poświęcona pamięci ks. prof. Janusza St. Pasierba, SHS Warszawa, 2013
Przynależność do stowarzyszeń
Członkini Stowarzyszenia Historyków Sztuki
Redakcja naukowa:
[współredaktor: K. Moisan-Jabłońska], Inspiracje grafiką europejską w sztuce polskiej. Czasy nowożytne. Materiały z konferencji naukowej zorganizowanej przez Katedrę Ikonografii Sztuki Nowożytnej, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, 6 listopada 2007, Warszawa 2010, ss. 220, il. 235. [Wydawnictwo UKSW] Książka otrzymała 4 listopada 2010 wyróżnienie w konkursie na najlepszy podręcznik i skrypt akademicki w roku 2010 od Stowarzyszenia Wydawców Szkół Wyższych na Targach w Krakowie.Monografie
- Miraculosa Trinitas Terrestra. Cudowne wizerunki „Trójcy Ziemskiej” w nowożytnej Rzeczypospolitej, wyd. UKSW, Warszawa 2017.
Wybrane publikacje:
-
- Cykle grafik autorstwa Hieronymusa Wierixa jako inspiracja dla przedstawień dzieciństwa Jezusa w dawnych kościołach cystersów na tle innych zakonów na terenach nowożytnej Rzeczypospolitej, w: Dzieje i kultura cystersów w Polsce 3, red. Dariusz Tabor CR, seria: Cistercium Mater Nostra. Studia et documenta, t. 5, red. Marek Piotr Chojnacki OCist, Marcin Starzyński, Maciej Zdanek, Kraków 2025, s. 285-310.
- Święty Józef patronem dobrej śmierci w kulturze staropolskiej na przykładzie popularnej kompozycji Carlo Marattiego, „Archiwa Biblioteki i Muzea Kościelne”, t. 121 (2023), s. 303-338.
- Przyczynek do twórczości Jacka Chylickiego, czyli nowe ustalenia na temat wybranych obrazów z cyklu namalowanego do kościoła Franciszkanów w Zamościu, „Archiwa Biblioteki i Muzea Kościelne”, t. 119 (2022), s. 367-394.
- „Najczystsze zwierciadło czystości” w klasztorze Benedyktynek w Staniątkach, „Archiwa Biblioteki i Muzea Kościelne”, t. 115 (2021), s. 323-336.
- Typologia przedstawień wizerunku Matki Boskiej Dzikowskiej w zbiorach muzealnych, „Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio”, 4(40)2019, s. 188-218.
- Folk depictions of Our Lady of Dzików, „The New Ethnography” (09.2017/10.2018), transl. Sielicki, eds. J. Dziadowiec-Greganić, M. Elas, A. (Bratek) Robotycki, M. Guziejko, Warszawa, s. 562-579.
- Ból obrzezania Dzieciątka Jezus i upokarzający obrzęd oczyszczenia Maryi – w nauce Kościoła, „Studia Anthropologica. Pogranicza historii sztuki i kultury”, t. II, red. naukowa U. M. Mazurczak, Lublin 2017, s. 215-231.
- O trwałości wpływu rycin z dzieła „Evangelicae Historiae Imagines” Hieronymusa Natalisa na przedstawienia plastyczne w Kalwarii Zebrzydowskiej, [w:] Studia z historii sztuki polskiej XIX-XX wieku. Ikonografia malarstwa religijnego czasów porozbiorowych. Kolor w architekturze historycznej, red. B. M. Gawęcka, A. Jankowski, Bydgoszcz 2017, s. 51-70.
- Depictions of the Four Continents in Religious and Secular Art with Regard to Warsaw’s Cultural Heritage, [w:] The Language of Continent Allegories in Baroque Central Europe, W. Schmale, M. Romberg, J. Köstlbauer, Stuttgart 2016, s. 153-174, 230-233.
- Kult wizerunków maryjnych na terenach diecezji łomżyńskiej, [w:] Katalog wystawy: Zwykli niezwykli. Kult świętych w diecezji łomżyńskiej, red. B. Kalinowska, K. Mróz, 12 sierpnia – 16 października 2016, Muzeum Kultury Kurpiowskiej w Ostrołęce, 21 października – 11 grudnia 2016, Muzeum Historyczne w Przasnyszu, Ostrołęka 2016, s. 7-17.
- Scena „Obrzezania Jezusa” w cyklach różańcowych, [w:] Initium Sapientiae Humilitas. Studia ofiarowane Profesorowi Jakubowi Pokorze z okazji 70. urodzin, red. A. Skrodzka, M. M. Olszewska, Warszawa 2015, s. 110-119.
- Związek grafiki Pietera Schencka z obrazami w kościołach parafialnych w Pęcicach i Kurdwanowie, [w:] W kręgu sztuki polskiej i grafiki europejskiej, red. K. Moisan-Jabłońska, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2011, s. 181-189.
- Wpływ rycin z dzieła „Evangelicae Historiae Imagines” Hieronymusa Natalisa na przedstawienia plastyczne w Kalwarii Zebrzydowskiej, w: Inspiracje grafiką europejską w sztuce polskiej. Czasy nowożytne. Materiały z konferencji naukowej zorganizowanej przez Katedrę Ikonografii Sztuki Nowożytnej, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, 6 listopada 2007, red. K. Moisan-Jabłońska, K. Ponińska, Warszawa 2010, s. 101-115.
- Matka Boska Dzikowska, w: Dwa symbole Tarnobrzega, red. T. Zych, Tarnobrzeg 2004, s. 38-75.
- Dzieje cudownego wizerunku Jezusa z Maryją i św. Józefem w sanktuarium miedniewickim, „Mazowsze. Dziedzictwo Kulturowe”, X, 2002, nr 15, s. 105-114.
